برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع: «فلسفه برای کودکان؛ چیستی، ظرفیت ها و چالش ها»
ضرورت پرداختن به مسئله فلسفه برای کودکان که مبحث حائز اهمیت جامعه علمی کشور است؛ سبب شد کرسی آزاد اندیشی با رویکرد پژوهشی و به صورت برخط در کوثرنت سامانه سیما در تاریخ 99/9/27 روز وحدت حوزه و دانشگاه با همکاری اندیشکده مطالعات راهبردی زن و خانواده اساتید دانشگاه استان البرز، با عنوان«فلسفه برای کودکان چیستی، ظرفیت ها و چالش ها» برگزار گردد.
کارشناس مجری برنامه مباحث کرسی را ضمن بیان مختصری از فلسفه برای کودکان آغاز و با طرح مباحث اصلی کرسی یعنی تعریف فلسفه برای کودکان، ضرورت، ظرفیتها، چالش ها و امکان و عدم امکان بومی سازی فلسفه برای کودکان، اساتید حاضر در این برنامه را هدایت نمود.
سرکار خانم دکتر صدر ضمن معرفی متیو لیپمن به عنوان بنیان گذار فَبَک، فلسفه برای کودکانp4c) ) آراء و افکار وی را در خصوص رویکرد تعلیم و تربیتی کودکان ارائه داد و افکار لیپمن را بر اساس فلسفه سیاسی غرب و هدف غائی تربیت شهروند دموکراتیک دانست. سپس مولفه ها و پیش فرض های برنامه فلسفه برای کودکان از منظر لیپمن را مطرح و مورد نقد و بررسی قرار داد. استاد در ادامه، امکان و عدم امکان بومی سازی این برنامه را با دو دیدگاه خرد و کلان بررسی نموده و در انتها افزود عقل ورزی باید بر مبنای مؤلفههای یک جامعه همچون تاریخ، دین و زبان باشد؛ در نتیجه نیازی به مبانی لیپمن در خصوص برنامه فلسفه برای کودکان نیست بلکه باید برنامه آموزشی تفکر محوری شکل گیرد که بر مبنای آموزه های فلسفی، آیه ای و روایی اسلام باشد.
سرکار خانم دکتر حاجیلویی در بیان ظرفیت ها و چالش های فلسفه برای کودکان ضمن بیان ضرورت فلسفه ورزی در اسلام و ضعف برنامه های درسی آموزشی و پرورشی دنیا؛ فلسفه برای کودکان را یک برنامه درسی برای آموزش تفکر چند بعدیِ انتقادی، خلاق، مراقبه ای و مشارکتی دانسته و ظرفیتهای مثبت آن را در استفاده از شیوه اندیشه ورزی و گفتگوی عقلانی در فهم عمیق و تقویت استدلال ورزی و تفکر در دانش آموزان معرفی نمود. اما در پایان چالشهای پیش روی این برنامه فلسفه برای کودکان را بر مبنای سیاستهای غربی معرفی کرد که نظام تعلیم و تربیت ما را تحت شعاع قرار خواهد داد زیرا با ارائه محتوای غربی به کودکان آنها را از عینیت گرایی به نسبیت گرایی سوق می دهد تا قائل به حقیقت ثابتی همچون ذات احدیت نباشند. سپس دانشجویان و حوزویان را مورد خطاب قرار داده و از آنها خواست مبانی غربی برنامه هایی همچون فلسفه برای کودکان را استخراج نموده و ضمن استخراج مبانی اسلامی با رویکردی عقلانی و اندیشه ورزی آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند.